Menu

Studiedag: Samen onderwijs ontwikkelen

30 maart 2016  |  Onderwijsvernieuwing

Op het Comenius Lyceum waren wij intensief betrokken bij de organisatie van een studiedag over het onderwijs op 17 februari 2016, voor alle docenten. Het onderzoek onder leerlingen van klas 2 en 4 dat wij hier presenteerden gaf mooie resultaten te zien. Leerlingen zouden graag meer actief betrokken willen zijn bij de school en zij vonden de ontwikkeling van het Econasium heel positief. Zij waren er ook kritisch op en hadden goede aanwijzingen hoe het nog beter zou kunnen werken.

In de workshop 21-century skills (Marcel) legden we de nadruk op de manier waarop je leerlingen een andere vorm van opdrachten en projecten kunt aanbieden waarin zij zelf gaan ervaren wat zij goed kunnen (savoir faire). Door in een project goede balans te brengen in het toe-eigenen van kennis, het oefenen in specifieke bekwaamheden en bewust worden van houdingen en communicatieve vaardigheden zullen leerlingen gemotiveerder zijn omdat zij ook meer voeling krijgen met de betekenis van wat zij aan het doen zijn. Voor docenten kwam de term 21-century skills nu pas echt tot leven: “op deze manier kun je er echt wat mee!”.

De workshop Flow in je klas (Charlotte en Yara) was heel praktisch en de opbrengst was een serie do’s en don’ts. De boodschap dat er winst te behalen is door aan het begin van het jaar meer aandacht te besteden aan de groep en kennismaken met elkaar werd ter harte genomen. Reacties:  “(De workshop) schept een band met collega’s, wat toch ook een doel is van een studiedag.”
“inzien welke processen kunnen gebeuren tijdens de groepsvorming.”
“De klas kan pas een team worden als iedereen het zelfde doel heeft.”

tenslotte verzorgden we nog een workshop van vergaderdruk naar samen onderwijs maken. Na het in kaart brengen van de ervaring van het probleem hebben we samen gebrainstormd hoe je het best een vergadering kunt verstieren. Welk gedrag helpt om te zorgen dat er niets uit komt? Daarna introduceerden we een modelvergadering die voldoet aan het tegenovergestelde daarvan. Nu wachten we af of dit ook de praktijk van alledag verandert…

Sterke punten van de hele dag waren de inleiding van Eelko Kruse (schoolleider, verantwoordelijk voor onderwijs en het Econasium) en de inzet en betrokkenheid van alle deelnemers.

www.econasium.com voor meer informatie over het Econasium


Leave a Reply