Menu

Vormingsgericht onderwijs


Visie

In 2013 verschenen twee belangrijke rapporten die er voor zorgden dat het denken over  onderwijs in Nederland een boost kreeg. Met het platform2032 heeft ook de politiek zich over deze ontwikkelingen ontfermd en krijgen scholen meer ruimte om nieuwe wegen in te slaan. Enkele trends zijn:

  • Finland als school-voorbeeld – meer aandacht voor professionaliteit en eigenaarschap bij leraren/docenten
  • Bildung – onderwijs is meer dan een diploma halen. Er moet vooral ook een basis van culturele kennis en wijsheid worden geboden.
  • 21 century skills – nieuwe inzichten en mogelijkheden helpen om onderwijs anders te componeren, in een samenspel van kennis, bekwaamheden en houding. Leerlingen moeten niet iets leren, ze willen ook ervaren dat ze iets kunnen en dat zij iets kunnen bijdragen aan de wereld.
  • Gepersonaliseerd leren – door de veranderde beschikbaarheid van kennis en deskundigheid via internet kunnen leerlingen zichzelf veel meer leren en daarbij hun eigen interesse volgen. Daarmee verandert de rol van de docent en die van de leeromgeving die de school kan bieden.
  • Persoonsvorming en reflectie – een van de aanbevelingen van platform 2032. De trend is al een paar jaar dat de pedagogische kwaliteit van onderwijs veel meer aandacht krijgt en dat dit zorgt voor meer fundamentele reflectie op het doel van onderwijs.

 


Aanbod

Wij kunnen scholen goed helpen om in beweging te komen en deze trends om te zetten in onderwijsprogramma’s. Vanuit de praktijkvraag en enig onderzoek doen we u een voorstel in de vorm van een plan van aanpak. U kunt daarbij denken aan:

  • Voorbereiden en mede verzorgen van de inhoud van een of meer studiedagen waarin docenten nieuwe mogelijkheden verkennen, weerstand kunnen inbrengen en het in teams omzetten van ideeën in initiatieven waarbij wij ondersteuning bieden.
  • Invulling van een ouderavond in samenwerking met een oudervereniging, met als doel om ouders mee te nemen in de gedachten achter nieuwe vormen van onderwijs.
  • Langere tijd met een intern projectteam optrekken om van binnenuit het proces van onderwijsontwikkeling te voeden.

Doordat we zelf lang in het onderwijs werken sluiten we gemakkelijk aan bij docenten en kunnen daardoor op een heel natuurlijke manier helpen om de kwaliteit en snelheid van processen te verhogen.

Wij gaan hierover graag met u in gesprek. U kunt contact met ons opnemen via elsenaar@kadans.nl