Menu

Friedesheim-conferentie Landstede-groep

verbinden_in_veranderingVoor de Landstede-groep, een grote onderwijsinstelling met MBO, VO, kinderopvang en kringloopwinkels, is de jaarlijkse conferentie op Friedesheim een terugkerende traditie die in het teken staat van ‘vertraagde tijd’. de conferentie die 24 uur duurt staat in het teken van de identiteit en reflectie op de waarden die door de hele organisatie heen worden gedragen.

Het thema was dit jaar Verbinden in verschil – omgaan met (maatschappelijke) veranderingen. Samen met de partners van de pedagogische alliantie verzorgde Marcel Elsenaar vanuit K-next een deel van het programma. Er blijken heel veel lastige situaties te zijn waarin we elkaar tegenkomen in het verschil. Zolang we elkaar daarin blijven bevragen is er geen probleem. Het wordt pas lastig wanneer we elkaar gaan mijden of bestrijden. Omgaan met verschillen vraagt een dialogische houding en een overtuiging dat het aangaan van het gesprek over de verschillen een meerwaarde heeft, ook als je niet je zin krijgt. Een deelnemer zei daarover: ik vind het prima om mijn zin niet te krijgen, maar ik heb een heel slecht gevoel wanneer het probleem niet erkend wordt, en een vraag of opmerking van tafel wordt geveegd met een extern argument.

De bezieling van docenten en andere medewerkers is in alle veranderingen een belangrijke factor. Kun je goed zorgen voor je eigen bronnen van inspiratie en die van de mensen waar je mee werkt? Kun je gewaarworden wat er gebeurt en dat benoemen? De deugdethiek biedt daarvoor een heel mooi uitgangspunt. Wanneer je je waarden om gaat zetten naar gedrag, kom je vaak op een beschrijving die afwijkt van de dagelijkse gang van zaken. het verschil daartussen is je leerweg: hoe kom je van huidige parktijk naar het samenvallen met je eigen ideaal? En hoe ga je om met situaties waarin daar een groot verschil optreedt? ontmoeting_buber

Van dat laatste was de situatie die een van de directeuren beschreef een goed voorbeeld. Wat doe je wanneer een vader in het bijzijn van een docent en jij zelf ( als directeur) zijn 19-jarige zoon een pak rammel geeft? Die vader schendt de regels van de school, maar de directeur wil de vader niet terechtwijzen waar de zoon bij is. Vanuit de bespreking van deze situatie bleek hoe complex situaties vaak zijn, terwijl je in een flits moet beslissen wat te doen. De vertraagde tijd bood een goede gelegenheid om de wijsheid van de groep aanwezigen te mobiliseren en in kaart te brengen wat er allemaal in het geding is.

Waarden kunnen een dialoog sturen doordat zij een referentiekader vormen en ruimte bieden om vanuit verschillende zaken die van grote waarde zijn naar een situatie te kijken. op die manier helpen ze de situatie te verhelderen, terwijl de bespreking tegelijk zorgt voor het betekenisvol worden van de waarden, en het uitwisselen van de verschillende visies waarmee je ze kunt hanteren.  Waarom doen we dat dan toch niet vaker? “We zijn zo bang geworden door conflicten van het ego dat we vergeten te strijden bij conflicten van de ziel.”
(Frederic Laloux, reinventing organisations). Daarom is vertraagde tijd zo waardevol, net als allerlei andere ‘nutteloze’momenten waarin je met elkaar de diepte in gaat zonder de intentie een probleem op te lossen. Alle werkelijk leven is immers ontmoeting, zoals Martin Buber ooit stelde. En daarin gebeurt heel veel.

 


Leave a Reply