Menu

LEREN DOE JE SAMEN / FLOW IN JE KLAS


Visie

Soms is een klas geweldig: de leerlingen zijn open naar elkaar, komen voor elkaar op, helpen elkaar, maken gebruik van elkaars potentieel en de sfeer in de groep is goed. Maar het tegengestelde komt ook voor: in een klas heerst een vijandige sfeer, er is geen vertrouwen en leerlingen voelen zich niet op hun plek waardoor ze minder goed kunnen leren.

Hoe toevallig is dit? Is het soms ‘gewoon’ zo dat de ene klas een ‘verschrikkelijke’ klas is en de andere klas een ‘geweldige’ klas? Het blijkt dat dit niet geheel toevallig is en dat groepsdynamiek iets is waar je voor een gedeelte invloed op kunt uitoefenen als docent. De volgende trajecten zijn gericht op het versterken van de elementen waar je als docent of mentor juist wél invloed op hebt en die nodig zijn om de klas als team te laten functioneren.

Activiteiten

Wij komen graag in contact met scholen die bewust willen werken met groepen en leerlingen leren om als team samen te werken. Wij hebben de volgende mogelijkheden om hiermee met jullie aan de slag te gaan:

  • Verkenningsbijeenkomst – een bijeenkomst waarin wij vertellen over onze visie en in gesprek gaan met de ervaringen in een team, jaarlaag of algemeen. Hoe gebruik je groepsdynamische inzichten om van een verzameling een groep te maken? Hoe benoem je de rollen die in elke schoolsituatie aan de orde zijn? Welk pedagogisch – didactisch gedachtegoed leeft er in de school?
  • Actieonderzoek – mentoren en leerlingen vormen een onderzoeksteam naar de beleving van het samen leren in de klas. Doel is om ervaringen en inzichten boven water te laten komen waardoor docenten en leerlingen samen nieuw vorm kunnen geven aan het samen leren.
  • Individuele coaching en feedback – Drie individuele feedbacksessie per docent waardoor je (nog meer) inzicht krijgt in hoe je gebruik kunt maken van het volle potentieel van jouw klas. Dit helpt om het klassenklimaat te verbeteren en je krijgt tools waardoor leerlingen op een actieve en positieve manier leren bijdragen.
  • Begeleiding van een klas – Drie sessies met één klas waarbij tijdens drie lessen tijd wordt ingeruimd om de groepsdynamiek te verbeteren. Dit kan een klas helpen om uit een negatieve spiraal te komen of juist een goede sfeer die er in een klas is te verankeren.
  • Docententraining Flow in je klas – Een groepstraining rondom groepsdynamiek voor een groep van 5 tot 10 docenten om meer gebruik te maken van het potentieel van jouw klassen als groep. Doordat je het met een groep van docenten doet van één school, is er ook ruimte om na te denken over schoolbrede veranderingen.

Benieuwd? We komen graag een keer langs voor een oriënterend gesprek of een korte presentatie tijdens een vergadering. Op basis daarvan maken wij een voorstel. Neem contact op met Charlotte of Marcel om een afspraak in te plannen.

Recente activiteiten

Interview over groepsdynamiek met Hans Buijze: 

Charlotte van Leeuwen

charlotteK-Next werkt in dit project samen met Charlotte van Leeuwen. Zij is natuurkundige, docent wiskunde en ondernemer, gespecialiseerd in groepsdynamiek. Contact: charlotte@k-next.nl Of 06-34244067.

Yara Rietdijk

YaraK-Next werkt in dit project samen met Yara Rietdijk. Zij is sportpsychologe en vanuit die rol expert op het gebied van wat er voor nodig is om écht een team te bouwen.